Ktoré „exotické“ či superfood potraviny sa oplatí mať

Ktoré “exotické” či superfood potraviny sa oplatí mať doma?

Som z generácie, ktorá v detstve pojmy ako “bio, raw, vegan, keto, paleo, či superfood” nikdy nepočula a ani len nechýrovala čo tieto znamenali. Čo bolo vzácne, to malo štítok “domáce” či “od babičky” a to sa cenilo.

Odkiaľ sa vôbec zrazu tieto potraviny nabrali?

Doba sa za posledných 10-15 rokov veľmi zmenila. Čím viac rástla ponuka industriálne predpripravených polotovarov a popularita fast food, tím viac sa mnohí ľudia začali ako keby vracať k pôvodom tradičného stravovania a hľadať možnosti zdravého stravovania.

Tak sa začalo potravinám pridávať stále viac prívlastkov ako “bio”, “vegan”, “keto”,… aby sa človek vôbec dokázal v tomto širokom spektre zorientovať a vybrať si “to správne”.

Avšak asi väčšina bežných ľudí s mnohým týmito prívlastkami veľa nevie začať a tiež porozumieť

  • o čo tomuto potravinovému prúdu ide?
  • prečo vôbec vyskúšať niečo čo má na sebe napísané napríklad “vegan” (čo keď to uvidí suseda a bude si myslieť že som teraz vegánka?)
  • alebo tiež čo s tou potravinou sa dá v kuchyni spraviť?
  • a už vôbec nie- načo platiť raz takú sumu za niečo, čo má na sebe nejakú nálepku ako by sme platili za bežný produkt?

Výsledok- okolo regálov s “exotickými” potravinami urobí veľa ľudí odbočku k “normálnej” strave. Nehovoriac o tom, že je to asi bežná súčasť ľudskej povahy, že rýchlo siahnene k predsudku, že čo je iné asi bude divné.

Ja trávim naozaj veľa času v kuchyni a za posledné roky som sa čoraz viac skamarátila so zopár potravinami, ktoré sú už samozrejmou súčasťou mojej špajzy a už dávno pre mňa stratili nálepku- exotickej potraviny.

Pritom som po ních siahla hľavne so záujmu a túžbe po novej chuti, či konzistencie alebo z odporúčania niekoho (osobne som otvorená každému zdravému stravovaciemu prúdu, nemám osobitné preferencie). Takže položme si tú základnú otázku.

Prečo sa oplatí mať tieto potraviny doma?

Keď poviem – lebo sú skvelé- asi tým neuspokojím vašu zvedavosť i keď je to pravdivá odpoveď.

Hľavne teda preto, že s týmito pár potravinami dokážete väčšinu receptov premeniť z kalorických, či nezdravých na zdravé bez toho aby ste stratili čokoľvek z chuti. Väčšina vaších stravníkov doma si asi ani nevšimne, že robíte niečo inak. Teda plná chuť a napriek tomu zdravá strava- tomu nieje čo vytknúť!

Ak ste vydržali čítať až potiaľto, tak sa veľmi teším. Aby som vás trochu upokojila, neposkytnem vám len zoznam ale tiež na mojej stránke nájdete množstvo receptov, kde hneď tieto potraviny môžete využiť, aby zbytočne potom nepostávali vo vašej špajzy (a vy len krútili vždy hlavou- že načo som toto vôbec kupovala)? Na to stačí napísať potravinu do vyhľadávacieho okienka na stránke a rýchlo tak nájdete recepty, v ktorých sa táto potravina vyskytuje.

Už teraz sa velmi teším na spoločné pečenie a varenie a na vaše chutné kulinárske zážitky.

Môj zoznam potravín, ktoré sa oplatí mať doma

Zoznam je zoradený alfabeticky. Prikladám k nemu tiež základné informácie nutričným hodnotám.

Agar Agar

  • Čomu prospieva?- Agar Agar je želírovací prostriedok rastlinného pôvodu. Jeho používanie má už dlhoročnú tradíciu v japonskej kuchyni. Takisto sa používa na stužovanie vo vegánskej kuchyni.
  • Na čo ho vyžijete? Výborný napríklad pri výrobe nepečených dezertov alebo zákuskov (cheesecake).

Agáve sirup

  • Čomu prospieva?- Tento rastlinný sirup pôvodom z Mexika je známy hľavne pre svoje antibakteriálne vlastnosti. Je tekutejší ako med a aj trochu sladší.
  • Na čo ho vyžijete? – Toto alternatívne sladidlo sa výborne hodí najmä na dosladenie kaše, ci dezertov.

Arašídové maslo

  • Čomu prospieva?- Arašídové maslo je bohaté na rastlinné proteíny. Jeho nevýhodou je relatívne vysoký obsah cukru, existujú však tiež slim verzie s nižším obsahom.
  • Na čo ho vyžijete? – výborné pri dochucovaní ovsenej kaše ale najmä pri pečení. Keďže je relatívne mastné, možno ním nahradiť tuk napríklad pri výrobe cookies.

Javorový sirup

  • Čomu prospieva?- Javorový sirup sa vyrába zo spracovávaním šťavy z javoru najmä v Južnej Amerike. Práve preto je v Amerike, kde má dlhú tradíciu bežne používaným sladidlom. Jeho hlavnou prednosťou je, že obsahuje mnohé minerály ako železo, magnézium či kálium.
  • Na čo ho vyžijete? – Rovnako ako pri Agáve sirup je vhodný na dochucovanie dezertov či pri pečení. Azda najznámejšie je jeho využitie na poliatie palaciniek- pancakes.

Kokosový tuk

  • Čomu prospieva?- Kokosvý tuk sa práve v poslednej dobe teší veľkej popularite. Nielen, že je chuťovo neutrálny a tak sa hodí na varenie ako aj na pečenie ale je tiež využívaný v kozmetickom priemysle pre jeho blahodárne účinky na pleť. Medzi jeho hlavné zásluhy sa pripisuje pozitávny vplyv na kardio-vaskulárny systém.
  • Na čo ho vyžijete? Pri varení aj pečení ako náhradu za tuk.

Sézemová pasta “tahini”

  • Čomu prospieva?- Táto sézamová pasta sa získava lisovaním sézamu. Je výborným zdrojom minerálov (kalcium, železo), nenasýtených kyselín a tiež mnohých vitamínov (ako Vitamín E či B-Vitamíny)
  • Na čo ho vyžijete? V orientálnej kuchyni sa často využíva pri pečení ale tiež na výrobu známej pasty – hummusu. Práve táto nátierka je veľmi populárna vo vegánskej či vegetariánskej kuchyni.

Ľanové semiačka (najlepšie zomleté)

  • Čomu prospieva?- Tieto semiačka sú výborným zdrojom minerálov (železo, kalcium či magenézium) ako aj omega 3 kyselín. Sú známe najmä ich blahodárnym vplyvom na tráviaci systém najmä ich vysokým podielom vlákniny. Čo je menej známe je, že takisto pozitívne vplývajú na budovanie našej imunity a tiež pravidelnou konzumáciou znižuju riziko rakoviny.
  • Na čo ho vyžijete? Najlepšie je ich použiť v zomletej podobe, to uľahčuje ich trávenie. Pri styku z tekutinou sa semiačka nabopnajú a dostanú lepkavú konzistenciu. Vďaka tomu sa stali výbornou náhradou k vajíčku pri pečení. Denná dávka by nemala prekročiť 2 polievkové lyžice.

San Apart

  • Čomu prospieva?- Jedná sa o vegánsku náhradu stužovača šľahačky. Vyrába sa na báze pšeničnej múky, preto nieje vhodný pre celialikov ale inak veľmi dobre uplatniteľný pri pečení.
  • Na čo ho vyžijete? Sap Apart už v malom množstve stuží šľahačku či krém do plnky do torty alebo zákusku. Pritom s ním nemusíte stužovať len šľahačkovú smotanu ale napríklad aj kyslú smotanu či tvaroh.

Rastlinné mlieka

  • Čomu prospieva?- Na trhu sa nachádza medzičasom veľký výber rôznych rastlinných mliek od ryžového, mandľového po kokosové či vyrobené z kešu orechov. Azda najznámejšie je ovsené mlieko, ktoré je chuťovo neutrálne, a skvelo využiteľné pri varení či pečení. Na rozdiel od kravského mlieka majú rastlinné mlieka menej kalórií, sú lepšie stráviteľnné a bohaté na vitamíny skupiny B. Sú tiež výbornou alternatívou pre ľudí, ktorí trpia na alergické reakcie z laktózy či neznášanlivosťou kravskej bieloviny.
  • Na čo ho vyžijete? V postate môžete rastlinnými mliekami kompletne nahradiť kravské mlieko. Práve už spomenuté ovsené mlieko sa mi veľmi osvedčilo pri výrobe kysnutého cesta. Tak krásne vláčne a super elastické cesto sa mi s kravským mliekom nikdy nepodarilo. Takisto sú rastlinné mlieka vďačné na výrobu smoothie, chia pudingu či klasického vareného pudingu a múčnikových pokrmov (napríklad palacinky).

Chia semiačka

  • Čomu prospieva?- Chia sú výborným zdrojom omega-3 mastných kyselín, vitamínov a antioxidantov.
  • Na čo ho vyžijete? Rovnako ako pri ľanových semiačkach sa chia semiačka pri styku z tekutinou nabopnajú a doslova zdvojnásobia svoju veľkosť. Ideálny na prípravu chia puddingu (za studena pripravený puding), či ako prísada pri pečení.

Veľkú časť týchto surovín nájdete spracovanú v receptoch v tejto kategórii.

12 komentárov

  1. Pingback: Ovsená kaša bez varenia (overnight), základný recept - recepis.sk

  2. Pingback: Chia puding - základný recept - recepis.sk

  3. Pingback: Lievance z ovsených vločiek, recept bez vajec - recepis.sk

  4. Pingback: Výborná malinová torta - recepis.sk

  5. Pingback: Mango smoothie - recepis.sk

  6. Pingback: Základný recept na smoothie, zdravý snack či rýchle raňajky - recepis.sk

  7. Pingback: Mrkvová torta s kokosom, veľkonočný recept bez cukru - recepis.sk

  8. Pingback: Citrónové muffiny s čučoriedkami, recept bez vajec - recepis.sk

  9. Pingback: recepis.sk - keď tradície chutia

  10. Pingback: recepis.sk - keď tradície chutia

  11. Pingback: recepis.sk - keď tradície chutia

  12. Pingback: recepis.sk - keď tradície chutia

Leave a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.